7,515 بازدید تاریخ انتشار:21 اکتبر 2014

پیام ها به مرکز پیامک (Short Message Service Center : SMSC) ارسال می شوند. مراکز با دو مکانیزم کلی کار می کنند. اگر از مکانیزم ((ذخیره و ارسال)) استفاده کنند، در این مرحله سعی به ارسال پیام به مقصد می کنند و اگر مقصد قابل دسترس نبود ، مرکز پیامک پیام را برای ارسال مجدد نوبت گذاری می کند اما اگر مرکز پیامک از مکانیزم ((ارسال و فراموش)) استفاده کند مرکز پیامک تنها یک بار اقدام به ارسال پیام می کند و در صورتی که به مقصد نرسد پیام مجدداً ارسال نمی شود.

تحویل دادن پیامک به معنای (بهترین عملکرد) می باشد بنابراین هیچ ضمانتی وجود ندارد که حتماً یک پیام به مقصد برسد اما تأخیر و یا اصلاً تحویل ندادن یک پیامک (گم شدن) غیرمعمول است و به طور میانگین احتمال این اتفاق کمتر از ۵ درصد است.

بعضی شرکت های ارائه دهنده خدمات اس ام اس به کاربرانشان اجازه دریافت گزارش تحویل پیام می دهند که این ویژگی را می توان توسط تنظیمات پیام ها در گوشی های جدید و یا پیشوند دادن پیام با #۰* یا #N* فعال کرد. به هر حال، معنای دقیق ارسال یک پیامک از رسیدن به شبکه تا نوبت گذاری شدن برای ارسال، تا ارسال شدن، تا دریافت گزارش تحویل توسط کاربر تفاوت می کند و کاربران معمولاً از نوع دقیق انجام پروسه آگاه نمی شوند.

اس ام اس یک راه ارتباطی بدون مرز است که هر پیامک (SMS) به عنوان یک پیام کاملاً مستقل از دیگر پیام ها شناخته می شود. نرم افزارهای تجاری که از اس ام اس به عنوان یک حامل اطلاعات استفاده می کنند ملزم به لحاظ کردن مدیریت بخش بندی (استقلال هر پیامک) می باشند.

حجم پیام

انتقال پیامک بین مراکز پیامک و گوشی ها زمانی درست انجام می شود که از پروتکل های استاندارد استفاده کنند، استانداردهایی که با توجه به شرایط پروتکل های سیگنال دهی حداکثر حجم پیام ها را به ۱۴۰ اکتاو محدود می کنند. ۱۴۰ اکتاو معادل ۱۴۰ کاراکتر ۸ بیتی یعنی ۱۱۲۰=۸ *۱۴۰ بایت است. پیامک ها می توانند با الفباهای متفاوتی کدگذاری شوند: الفبای پیش فرض ۷ بیتی GSM، الفبای دیتا ۸ بیتی و الفبای ۱۶ بیتی UCS-2 . بسته به این که کاربر کدام الفبا را در تنظیمات دستگاه خود تأیید کرده است حجم پیام های او تغییر می کند. حجم پیامک ها به صورت ۱۶۰ کاراکتر ۷ بیتی و یا ۱۴۰ کاراکتر ۸ بیتی و یا ۷۰ کاراکتر ۱۶ بیتی می باشد. پشتیبانی الفبای ۷ بیتی GSM برای تمام دستگاه های GSM و شبکه ها الزامی است اما البته در زبان هایی که زبان های مشتق غیرلاتین محسوب می شنوند مانند فارسی، عربی، چینی، کره ای، ژاپنی و یا زبان های سیریلیک (مانند روسی، صربستانی، بلغاری و…) باید از استاندارد ۱۶ بیتی برای کدگذاری استفاده کنند یعنی بنا بر الفبای فوق حداکثر حجم هر پیامک در این زبان ها ۷۰ کاراکتر می باشد. دقت کنید که تعریف حجم پیامک بر مبنای کاراکتر می باشد و کاراکتر لزوماً یک حرف و یا عدد نیست بلکه یک فاصله (Space) و یا نشانه اخباری و … نیز کاراکتر به حساب می آیند. البته حجم اطلاعات لازم برای ارسال پیام و متادیتا ها نیز به حجم پیام ها افزوده می شود.

محتوای بیشتر از حجم های فوق را می توان با استفاده از پیامک های چندقسمتی (پیامک های طولانی)ارسال کرد که در این حالت هر پیامک با یک عنوان اطلاعات کاربر (User Data Header : UDH) شامل اطلاعات بخش بندی پیام آغاز می شود. به این دلیل که UDH نیز بخشی از حجم پیام را در بر می گیرد، تعداد کاراکترهای هر تک قسمت در این پیامک ها نسبت به حالت ذکرشده فوق کاهش می یابد و به ۱۵۳ کاراکتر ۷ بیتی، ۱۳۴ کاراکتر ۸ بیتی و ۶۷ کاراکتر ۱۶ بیتی کاهش می یابد. در انتها گوشی مقصد مجدداً بخش های تفکیک شده پیامک را بارگذاری می کند و کل قسمت ها را به عنوان یک پیامک طولانی به کاربر نمایش می دهد.

با اینکه تئوری های استاندارد تا ۲۵۵ بخش را هم برای یک پیامک طولانی مجاز می دانند اما در عمل یک پیامک طولانی حداکثر می تواند شامل ۶ تا ۸ بخش شود و اغلب هزینه پیامک های طولانی مانند چند پیامک عادی محاسبه می شود. البته بعضی شرکت های ارائه دهنده خدمات پیامک تعرفه های خاصی برای پیامک های طولانی مشخص می کنند اما به طور کلی این نوع قیمت گذاری های متنفاوت در حال منسوخ شدن است…

بارکد و لینک کوتاه این مطلب

QR: اطلاعات فنی پیامک

با نرم افزار مخصوص گوشی یا تبلت خود بارکد را اسکن کنید

با این کار شما براحتی به این مطلب دسترسی پیدا خواهید کرد.

http://shatelpayamak.ir/?p=100

میتوانید با لینک کوتاه مقابل نیز دسترسی پیدا کنید

ارسال دیدگاه

شرایط ارسال دیدگاه برای کاربران غیرعضو شاتل پیامک




نماد اطمینان